En elrullstol eller elscooter är ett bra hjälpmedel för den som inte kan gå själv. Du kan lättare ta dig ut på egen hand, och bli mer aktiv och delaktig i samhället. När du kör en elrullstol eller elskoter är du gångtrafikant eller cyklist – det beror på hur fort du kör. Om du kör i gångfart, cirka 5-6 km/tim, räknas du som gångtrafikant. Om du kör fortare räknas du som cyklist.
Den som får sin elrullstol eller elscooter förskriven av vården får hjälp av en arbetsterapeut eller fysioterapeut. De bedömer körförmågan, och säkerställer att fordonet lever upp till vissa kvalitetskrav och de hjälper till att pröva ut en lämplig modell. Från dem får du också körträning och trafikinformation. För den som istället köper en elrullstol eller elskoter på egen hand, finns en mängd olika varianter att välja bland. En del av dem går så fort att de inte klassas som cykel, utan som moped, och då gäller helt andra regler. Som konsument gäller det att vara uppmärksam, för tyvärr informerar inte alltid återförsäljaren om det.
BRA ATT TÄNKA PÅ!
1. Standard och CE-märkning
Kontrollera att elrullstolen eller elscootern är CE-märkt och testad enligt den europeiska standarden EN12184:2009 eller EN12184:2014. Modeller som är testade enligt standard har en maxhastighet på högst 15 km/timme.
2. Full utrustning
Kontrollera att fordonet har signalhorn eller ringklocka, bra bromsar, framlykta med vitt eller gult ljus, baklykta med rött ljus, samt reflexer – vit framåt, röd bakåt och vit eller orangegul åt sidorna.
3. Service och reparationer
Erbjuder återförsäljaren service och reparationer? Kan de komma hem till dig för att fixa mindre reparationer? Går det att teckna ett serviceavtal? En elrullstol eller elscooter behöver servas åtminstone en gång om året, för att hålla bromsar och andra viktiga delar i gott skick.
4. Be om körträning och trafiksäkerhetsinformation
Det är viktigt att du tränar på att köra innan du ger dig ut i trafik. Börja träna på en plats med fria ytor och där det inte finns andra trafikanter. Som ett komplement till körträningen och trafikinformationen från återförsäljaren kan du även gå NTF:s webbutbildning.
Under tio år (2007 - 2016) har olyckorna som rapporterats till akutsjukhusen blivit tre gånger så många. (Carlsson och Lundälv, 2019) Den vanligaste olyckan är en singelolycka, utan andra fordon inblandade. Personen kan skadas när fordonet välter eller personen faller ur fordonet. Risken att välta är störst när det är en höjdskillnad i marken, till exempel en trottoarkant, eller en ojämn yta. Hastigheten kan också påverka risken för att välta, exempelvis i en sväng eller om personen kör in i något. Kollisionsolyckor med andra fordon förekommer också. Mer än hälften av alla kollisionsolyckor sker när elrullstolen eller elscootern korsar en gata, oftast på ett övergångsställe eller i en korsning. Det kan bli allvarliga skador både i singelolyckor och i kollision med ett annat fordon.
Under perioden januari 2001 till maj 2017 rapporterades 743 vägtrafikolyckor med 998 personer rapporterade där en elrullstol eller elscooter varit inblandad. Av olyckorna var 427 singelolyckor (varav 10 med dödlig skada) och 316 kollisionsolyckor (varav 12 med dödlig skada). Majoriteten av de lite allvarligare skadorna var höft- och huvudskador i både singelolyckor och kollisionsolyckor. Män dominerade i alla typer av olyckor.
Att skadas i en olycka
Om du är med om en olycka och elrullstolen eller elscootern skadas, till exempel genom att någon kör på den, bör du notera personens namn och kontaktuppgifter. Du behöver dessa uppgifter om du ska göra en polisanmälan och kontakta ditt försäkringsbolag.
Om du som har en förskriven elrullstol eller elscooter och är med om en olycka ska du alltid meddela din förskrivare. Det är med hjälp av informationen från dig som de kan uppmärksamma trafiksäkerhetsrisker med din rullstol/elscootermodell och ställa krav på tillverkarna att utveckla säkrare produkter. De hjälper dig också att titta på vad du kan göra för att undvika att olyckan upprepas.